Hyppää pääsisältöön

18.5.2021

Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten koronarokotusten nettiajanvarauksen aluksi tarkistetaan jatkossa asiakkaan yhteystiedot Hyvis-asiointipalvelun sivuilla. Näin varmistetaan, että jokainen rokotettava saa tekstiviestimuistutuksen rokotusajastaan. Samalla asiakas saa käyttöönsä Hyvikseen jatkuvasti päivittyvät sähköiset palvelut.
Kuva
Nuori mies ja koronarokotus

Koronarokotusten alkuvaiheessa Jyväskylässä, Hankasalmella ja Uuraisillakin havaittiin, että monen rokotusaikaa varanneen yhteystiedot olivat terveydenhuollon asiakastiedoissa vanhentuneet. Tämä ilmeni siten, etteivät kaikki yli 65-vuotiaat ja taustasairauden vuoksi riskiryhmiin kuuluvat saaneet heille tarkoitettua tekstiviestiä tai puhelinsoittoa terveydenhuollosta.

Sama ilmiö toistui aikamuistutusten kohdalla. Mikäli puhelinnumero on vanhentunut, ei muistutusviesti tavoita. Pahimmillaan aika on unohtunut ja uuden ajan varaamisesta on tullut ylimääräistä vaivaa ja harmitusta. 

Jyväskylä ratkoo nyt ongelmaa ohjaamalla jokaisen koronarokotusaikaa varaavan ensin tarkistamaan yhteystietonsa. Kun tiedot on tarkistettu, pääsee varaamaan ajan ja saa siitä myös tekstiviestimuistutuksen omaan matkapuhelimeen. 

Tiedot voi tarkistaa jo omaa rokotusvuoroa odotellessa. Se käy näppärästi kirjautumalla järjestelmään osoitteessa www.hyvis.fi tai koronarokotuksen ajanvaraussivun linkin kautta. Tietojen päivittämisellä etukäteen nopeutetaan myös omaa ajanvarausta, sitten kun oma varausvuoro koittaa. Palkinnoksi ajantasaisista tiedoista saa varmuuden siitä, että tekstiviestimuistutus löytää perille muutamaa päivää ennen rokotusta. 

Jatkossa koronarokotusten nettiajanvaraus onnistuu vain niiltä, jotka ensin hyväksyvät sähköisen asioinnin sopimuksen Hyviksessä. Puhelinajanvaraus säilyy vaihtoehtona niille, joille tämä reitti ei ole mahdollinen. 

Koronarokotuksen ajanvaraus toimii edelleen osoitteessa www.jyvaskyla.fi/koronarokotus/ajanvaraus.

Ohjeet yhteystietojen päivittämiseen Hyviksessä

Kirjaudu sisään Hyvikseen osoitteessa  https://oma.hyvis.fi/login. Sisäänkirjautumisen jälkeen oikeasta yläkulmasta oman nimen alta löytyy alasvetovalikko ”Omat tiedot”. Täällä pääsee päivittämään sekä sähköposti- että puhelinnumerotiedot. Lopuksi sivuston alalaidasta löytyy tallenna-painike, jota tulee painaa tietojen päivittämiseksi.

Hyvis mahdollistaa myös muiden sähköisten palveluiden käytön 

Rokotusajat varataan Keski-Suomen asiointipalvelu Hyviksessä. Saman järjestelmän kautta voi myös muissa tilanteissa varata aikoja vastaanotoille, ottaa yhteyttä toimipisteisiin, täyttää esitietolomakkeita ja käydä viestinvaihtoa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

Sähköisiä palveluita on Keski-Suomessa kehitetty jo vuosia, mutta vasta nyt rokotusajanvarausten kautta palvelu on saavuttanut suurimman osan asukkaista. Palveluita kehitetään myös jatkossa, ja tavoite on, että yhä useampi puhelinsoittoa vaativa asia voidaan hoitaa kirjautumalla järjestelmään.  

Lisätietoja: 

Asiasanat: